STATUT MŁODZIEŻOWEGO DOMU KULTURY NR 3 W POZNANIU
Uchwalony przez Radę Pedagogiczną dnia 1.09.1994 r. i znowelizowany dnia 24.06.2005 r.
PUBLICZNA PLACÓWKA WYCHOWANIA POZASZKOLNEGO
Nazwa placówki:
MŁODZIEŻOWY DOM KULTURY NR 3
Organ prowadzący:
MIASTO POZNAŃ - WYDZIAŁ OŚWIATY URZĘDU MIASTA POZNANIA
pobierz
§ 1 Główne cele działalności MDK Nr 3
- Rozwijanie zainteresowań, uzdolnień dzieci i młodzieży, doskonalenie umiejętności oraz pogłębianie wiedzy w zakresie plastyki, tańca, muzyki, fotografii , teatru i języków obcych.
- Przygotowanie wychowanków do aktywnego uczestnictwa w życiu kulturalnym.
- Kształtowanie własnej tożsamości i poszanowania dziedzictwa kulturowego regionu kraju i innych kultur.
- Kształtowanie umiejętności spędzania czasu poprzez organizację zajęć stałych, okresowych, okazjonalnych i imprez środowiskowych o dużych walorach wychowawczych.
- Organizowanie i koordynowanie konkursów, przeglądów, wystaw i festiwali na szczeblu rejonu, miasta i województwa.
- Organizowanie wypoczynku i rekreacji dzieci i młodzieży.
- Współpraca z rodzinami i instytucjami środowiska lokalnego w podejmowaniu działań na rzecz programów edukacyjnych i profilaktyczno – wychowawczych.
- Współpraca z samorządem terytorialnym na szczeblu dzielnicy i miasta.
§ 2 Organami MDK Nr 3 są:
- Dyrektor MDK Nr 3
- Rada Pedagogiczna
- Samorząd wychowanków
§ 3 Dyrektor MDK Nr 3 i jego kompetencje:
- Kieruje działalnością MDK Nr 3 i reprezentuje go na zewnątrz.
- Sprawuje nadzór pedagogiczny.
- Sprawuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki do rozwoju ich zdolności i zainteresowań.
- Przewodniczy Konferencjom Rady Pedagogicznej MDK Nr 3, realizuje uchwały podjęte w ramach jej kompetencji. Dyrektor wstrzymuje wykonanie Uchwały Rady Pedagogicznej niezgodnej z przepisami prawa.
- Przygotowuje roczny plan pracy , plan finansowy oraz plan remontów w budynku MDK Nr 3.
- Dysponuje środkami finansowymi MDK Nr 3 określonymi w planie finansowym i odpowiada za realizację budżetu ze środków publicznych i własnych MDK Nr 3.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w MDK Nr 3 nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami .
- Tryb wyboru Dyrektora określają odrębne przepisy.
- Zatrudnia i zwalnia nauczycieli oraz pozostałych pracowników MDK Nr 3.
- Przyznaje nagrody i wymierza kary porządkowe nauczycielom i pozostałym pracownikom MDK Nr 3.
- Występuje z wnioskami po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej w sprawach nagród i odznaczeń i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników MDK Nr 3.
- Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
§ 4 Rada pedagogiczna MDK Nr 3 i jej kompetencje
- Rada Pedagogiczna przygotowuje i uchwala statut MDK Nr 3.
- Zatwierdza roczny plan pracy MDK Nr 3.
- Zatwierdza wysokość dobrowolnej odpłatności rodziców na dany rok za udział dziecka w kołach stałych .
- Zatwierdza regulaminy zespołów artystycznych działających w MDK Nr 3.
- Opiniuje organizację pracy w MDK Nr 3 w tym tygodniowy rozkład zajęć stałych .
- Opiniuje wnioski o przyznanie nauczycielom instruktorom nagród i odznaczeń samorządowych i państwowych.
- Opiniuje plan finansowy MDK Nr 3.
- Rada Pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska Dyrektora lub innego stanowiska kierowniczego w MDK nr 3.
- Uchwały Rady Pedagogicznej są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy jej członków.
- Tematykę konferencji Rady Pedagogicznej opracowuje Dyrektor MDK Nr 3 i zwołuje posiedzenia nie rzadziej niż trzy razy w roku.
§ 5 Skład rady pedagogicznej stanowią:
- Dyrektor jako przewodniczący
- Nauczyciele zatrudnieni w MDK Nr 3.
§ 6 W zebraniach rady pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym zaproszeni przez przewodniczącego:
- Przedstawiciele Samorządu Wychowanków MDK Nr 3.
- Przedstawiciele rodziców wychowanków MDK Nr 3 .
- Pracownicy administracji i obsługi MDK Nr 3.
§ 7 Samorząd wychowanków MDK Nr 3 i jego kompetencje.
- Samorząd tworzą wszyscy wychowankowie kół i zespołów stałych z wyjątkiem Akademii Przedszkolaka.
- Organy Samorządu Wychowanków są jedynymi reprezentantami ogółu wychowanków MDK Nr 3.
- Samorząd Wychowanków działa w oparciu o uchwalony przez siebie regulamin , określający zasady organizacyjne , tryb wyboru i podejmowania uchwał.
- Opiekę nad Samorządem Wychowanków sprawuje nauczyciel MDK Nr 3.
- Samorząd Wychowanków może przedstawić Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi wnioski i opinie we wszystkich sprawach MDK Nr 3, w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw wychowanków takich jak:
- prawo do zapoznania się z programem placówki, pracowni, koła lub zespołu,
- prawo do organizacji form działalności wewnętrznej zgodnej ze statutem placówki, w porozumieniu z Dyrektorem,
- prawo organizowania imprez zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z Dyrektorem,
- prawo redagowania i wydawania gazetki MDK Nr 3,
- prawo wyboru nauczyciela pełniącego funkcję opiekuna Samorządu Wychowanków.
- Samorząd opiniuje rozkład zajęć stałych w MDK Nr 3.
- Współpracuje z nauczycielami przy opracowywaniu i opiniuje plan i program imprez środowiskowych , wnosząc do niego własne propozycje.
- Samorząd opiniuje i wybiera formy nagradzania i organizacji imprez dla wychowanków z okazji Dnia Dziecka mieszczące się w przeznaczonych na ten cel środkach finansowych.
- Przewodniczący Samorządu Wychowanków lub jego zastępca może być zapraszany przez Dyrektora na zebranie Rady Pedagogicznej oraz zebranie zespołu kierowniczego MDK Nr 3.
§ 8 WychowankowieMDK Nr 3 /prawa i obowiązki/
- Wychowankami mogą być dzieci w wieku przedszkolnym oraz dzieci i młodzież w wieku szkolnym .
- Wiek i predyspozycje wychowanka do danego koła, sekcji lub zespołu artystycznego określa kierownik pracowni lub nauczyciel.
- Zapisy do wszystkich kół i sekcji oraz przesłuchania do Dziecięcego Zespołu Folklorystycznego "Cepelia - Poznań", odbywają się z początkiem roku szkolnego, a w przypadku miejsc wolnych w ciągu roku.
- Nabór, uczestnictwo, prawa i obowiązki wychowanków w zespołach artystycznych określają odrębne regulaminy zespołów.
- Uczestnictwo w kołach i imprezach organizowanych przez Młodzieżowy Dom Kultury Nr 3 jest dobrowolne.
- MDK nr 3 prowadzi kampanię informacyjną o swoich kołach , zespołach artystycznych i imprezach w placówkach oświatowych, prasie, radiu, telewizji w ciągu całego roku.
- Za przygotowanie i terminową informację o pracy MDK Nr 3 odpowiedzialny jest zastępca dyrektora MDK Nr 3.
- Wychowankowie MDK Nr 3 mają prawo do rozwijania swoich uzdolnień i zainteresowań w kołach, sekcjach, zespołach i pracowniach korzystając z fachowej wiedzy i doświadczeń nauczycieli oraz wyposażenia i sprzętu MDK Nr 3.
- Wychowankowie mają prawo znać program realizowany w kole oraz kalendarz konkursów i imprez przewidziany dla danej grupy wiekowej.
- Wychowankowie mają prawo do zachowania indywidualnej formy wyrazu artystycznego i dobrowolnego uczestnictwa w konkursach i przeglądach.
- Mają prawo do prezentacji swojej twórczości poprzez udział w konkursach, wystawach i koncertach.
- Mają prawo do wybory Samorządu Wychowanków, który reprezentuje ich opinie, interesy wobec Dyrektora i Rady Pedagogicznej MDK Nr 3.
- Wychowankowie mają prawo do pochwał i uznania w postaci dyplomów, nagród za wyróżniające uczestnictwo i osiągnięcia w kołach, sekcjach i zespołach artystycznych.
- Wychowankowie mają prawo do opieki w trakcie zajęć oraz imprez organizowanych na terenie MDK Nr 3 oraz na wycieczkach, koncertach, imprezach, wyjazdach zagranicznych organizowanych za zgodą Dyrektora MDK Nr 3.
- Wychowankowie mają obowiązek dbać o sprzęt i wyposażenie udostępnione w czasie zajęć lub imprez przez MDK Nr 3.
- Mają obowiązek znajomości regulaminu pracowni, głównie odnoszący się do przepisów bhp.
- Pierwszeństwo zapisu w kole, sekcji, grupie na nowy rok mają wychowankowie, którzy chcą kontynuować zajęcia.
- W kołach i zespołach stałych uczestnictwo może być stałe lub okresowe.
- O rezygnacji z uczestnictwa stałego w kole lub zespole w ciągu roku wychowanek zobowiązany jest poinformować nauczyciela.
- Za osiągnięcia i uczestnictwo w kołach dyplomy i nagrody rzeczowe może przyznać nauczyciel lub kierownik pracowni.
- Dyrektor MDK Nr 3 na wniosek nauczycieli lub kierownika pracowni, pod koniec roku szkolnego przyznaje dyplomy i nagrody rzeczowe dla najpilniejszych wychowanków z poszczególnych kół, i zespołów.
- Wyróżniający się w osiągnięciach wychowankowie wpisywani są do kroniki MDK Nr 3.
- Za udział w konkursach i przeglądach uczestnicy otrzymują nagrody i wyróżnienia przewidziane w regulaminie konkursu.
- Za naruszenie dyscypliny dziecko może otrzymać upomnienie nauczyciela , naganę lub wniosek o wykluczenie z koła.
- Wychowanek nie ponosi kary za naruszenie dyscypliny podczas zajęć i przerw , jeżeli nauczyciel pozostawił dzieci bez opieki (dotyczy dzieci do lat 10).
- Za naruszenie dyscypliny jak: niszczenie prac innych dzieci, strojów, instrumentów lub sprzętu MDK Nr 3, Wychowanek może być wykluczony z koła lub zespołu przez kierownika pracowni lub Dyrektora.
- Usprawiedliwiona nieobecność okresowa wychowanka nie może wpłynąć na wykluczenie go z koła lub zespołu artystycznego , ale może być przesunięty z grupy koncertującej do grupy ćwiczącej (rezerwowej).
- Decyzję o przesunięciu do innej grupy w zespole artystycznym podejmuje kierownik pracowni na wniosek nauczyciela , po konsultacjach z rodzicami dziecka.
- Od kary , nagany , zawieszenia lub wykluczenia z koła, grupy lub zespołu przez kierownika pracowni, wychowanek lub jego rodzice mogą odwołać się w ciągu 14 dni do Dyrektora MDK Nr 3.
- Od kary wykluczenia z koła lub zespołu artystycznego przez Dyrektora, wychowanek, rodzice lub opiekunowie mogą odwołać się w ciągu 14 dni do Kuratora Oświaty.
§ 9 Rodzice
- MDK Nr 3 obejmuje swoją działalnością aktywizację środowiska rodziców poprzez zapraszanie i włączanie do czynnego udziału w imprezach okolicznościowych, środowiskowych imprezach rodzinnych, wystawach, koncertach, organizacji form wypoczynku wakacyjnego, itp.
- MDK Nr 3 integruje środowisko rodziców organizując spotkania w poszczególnych pracowniach.
- Przy Dz. Z. F. "Cepelia - Poznań" działa Rada Rodziców współpracująca bezpośrednio z kierownikiem pracowni tańca ludowego i wspierająca głównie działania organizacyjne, finansowe przy koncertach oraz wyjazdach zagranicznych.
- Rada Rodziców Dz. Z. F. "Cepelia - Poznań" posiada własny regulamin.
- Rodzice wychowanków mają prawo opiniowania pracy nauczycieli kół i zespołów w których uczestniczą ich dzieci.
- Rodzice wychowanków mogą wnieść inicjatywę utworzenia ogólnej Rady Rodziców MDK Nr 3.
§ 10 Nauczyciele i inni pracownicy MDK Nr 3
- Zajęcia z wychowankami prowadzą nauczyciele, w uzasadnionych przypadkach zajęcia mogą prowadzić również inne osoby zgodnie z przyjętym zakresem obowiązków.
- Placówka zatrudnia pracowników administracyjnych i obsługi.
- Ogólne zasady pracy wszystkich pracowników określa regulamin pracy MDK Nr 3.
- Godziny pracy pracowników administracji i obsługi ustala Dyrektor zgodnie z potrzebami i statutową działalnością MDK Nr 3.
- Zasady zatrudniania i wynagradzania nauczycieli i innych pracowników o których mowa w ust. 1 i 2 określają odrębne przepisy.
- Nauczyciel obowiązany jest rzetelnie realizować zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze , wspierać każdego wychowanka w rozwoju i dążyć do własnego rozwoju osobowego i zawodowego.
- Nauczyciel obowiązany jest znać i przestrzegać statut, regulamin pracy, regulamin zespołu z którym pracuje oraz regulamin przerw i dyżurów.
- Nauczyciel odpowiada za opracowanie autorskiego programu koła i sekcji oraz wysoki poziom jego realizacji, by stanowił możliwość wszechstronnego rozwoju uzdolnień, zainteresowań i osobowości wychowanka.
- Nauczyciel jest obowiązany stwarzać możliwość wychowankom do prezentacji ich twórczości poprzez udział w konkursach , koncertach , wystawach itp.
- Nauczyciele przeprowadzający imprezy, konkursy, koncerty na terenie MDK Nr 3 odpowiadają za ich poziom i bezpieczeństwo wszystkich biorących w nich udział uczestników.
- Nauczyciel zobowiązany jest organizować cykliczne, okazjonalne spotkania integracyjne z rodzicami swoich wychowanków.
- Nauczyciel obowiązany jest zapoznać wychowanków z regulaminem pracowni i przepisami bhp na pierwszych zajęciach.
- Nauczyciel ma obowiązek niezwłocznie zgłosić Dyrektorowi usterkę lub uszkodzenie, które zagrażałoby bezpieczeństwu dziecka na terenie MDK Nr 3.
- Nauczyciele za swoje osiągnięcia i nienaganną pracę mają prawo do wyróżnień i nagród Dyrektora, władz samorządowych i państwowych.
§ 11 Struktura organizacyjna MDK Nr 3
- Podstawową jednostką organizacyjną w pracy z wychowankami jest stała forma: koło, grupa, sekcja, ujęte w stałym tygodniowym planie zajęć MDK Nr 3.
- Z kół , sekcji i grup mogą być tworzone zespoły artystyczne.
- Stałą formę zajęć tworzy się dla 12 wychowanków.
- Ze względu na wielkość pracowni i charakter pracy w kole, sekcji, mogą pracować koła, sekcje, o mniejszej ilości wychowanków.
- Ilość wychowanków w niektórych kołach, sekcjach, ustala Dyrektor po konsultacjach z instruktorami i przedstawia do zatwierdzenia w arkuszu organizacyjnym MDK Nr 3 na dany rok w Wydziale Oświaty Urzędu Miasta Poznania.
- Tygodniowy wymiar zajęć w formach stałych wynosi 2 - 4 godzin lekcyjnych.
- Godzina zajęć stałych trwa 45 minut.
- Formy okresowe organizuje się na czas krótszy niż rok i są to zajęcia kulturalno – rekreacyjne na czas ferii zimowych i letnich, obozy, plenery, kursy, zajęcia psychoedukacyjne, itp.
- Dla form okresowych prowadzi się odrębne dzienniki, takie jak dla kół i grup stałych.
- Formy okazjonalne organizuje się w ciągu całego roku w zależności od potrzeb, zainteresowania i popularności. Mogą nimi być: imprezy, kluby, fan-kluby, turnieje, konkursy, wycieczki, festiwale.
- Imprezy środowiskowe opracowywane w miesięcznych planach imprez organizowane są dla różnych grup wiekowych dzieci i młodzieży oraz całych rodzin.
- Uczestnictwo w formach stałych, okresowych i okazjonalnych jest dobrowolne.
- Zajęcia o charakterze okresowym koordynuje wicedyrektor MDK Nr 3, a formy okresowe oraz imprezy środowiskowe nauczyciel – instruktor d/s imprez pod jego nadzorem.
- Organizację i realizację imprez, konkursów, koncertów wspierają nauczyciele, którzy w ramach swego stałego tygodniowego pensum mają przydzielone na ten cel godziny.
- Nauczyciel - instruktor ds. imprez nie prowadzi szczegółowego dziennika zajęć lecz dziennik imprez.
- Godziny pracy MDK Nr 3 ustala Dyrektor i Rada Pedagogiczna i są one dostosowane do możliwości czasowych dzieci, młodzieży oraz ich rodziców .
- Organizację zajęć stałych w nowym roku szkolnym określa arkusz organizacyjny MDK Nr 3 opracowany przez Dyrektora do 15 maja każdego roku i zatwierdzany przez Wydział Oświaty Urzędu Miasta Poznania.
- W ramach pracowni tańca ludowego działa Dziecięcy Zespół Folklorystyczny "Cepelia Poznań".
- W zespole nauczycieli pracowni tańca ludowego (Dz. Z. F. "Cepelia - Poznań") i Akademii Przedszkolaka, Dyrektor może powołać koordynatorów
- W MDK Nr 3 jest utworzone stanowisko wicedyrektora .
- Wicedyrektora, kierownika działu i kierownika pracowni powołuje i odwołuje Dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
- Obowiązki i kompetencje wicedyrektora oraz innych nauczycieli pełniących funkcje w MDK Nr 3 określa Dyrektor w zakresie obowiązków.
- Do obowiązków wicedyrektora MDK Nr 3 w szczególności należy:
- współudział w tworzeniu rocznego planu pracy MDK Nr 3
- organizowanie i nadzór nad bieżącą pracą dydaktyczno - wychowawczą
- okresowa kontrola dzienników zajęć
- koordynacja zajęć okresowych i nadzór nad zajęciami
- okazjonalnymi i imprezami środowiskowymi.
§ 12 Sposób finansowania i uzyskiwania środków finansowych na działalność MDK Nr 3.
- MDK Nr 3 jest jednostką budżetową finansowaną przez Miasto Poznań.
- MDK Nr 3 gromadzi środki własne z dobrowolnej odpłatności rodziców uczestników form stałych , reklamy i darowizn.
- Wysokość dobrowolnej miesięcznej składki na cały rok ustalana jest na początku roku szkolnego przez Radę Pedagogiczną.
- Środki własne gromadzone są na koncie dochodów własnych.
- Plan finansowy środków własnych określa Dyrektor, a opiniuje Rada Pedagogiczna.
§ 13 Uwagi końcowe
- MDK Nr 3 może posiadać imię, własny sztandar, godło oraz ceremoniał.
- MDK Nr 3 może realizować inne zadania oświatowo - wychowawcze zlecone przez Kuratora Oświaty i Prezydenta Miasta Poznania.
Podstawa prawna:
- Ustawa o systemie Oświaty z 7 września 1991 r. ze zmianami.
- Ustawa Karta Nauczyciela z 26 stycznia 1982 r. ze zmianami.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r.